Enligt den svenska lagstiftningen krävs vinterdäck från den 1 december till och med 31 mars, under förutsättning att vinterväglag råder. En bra tumregel är ändå att byta till vinterdäck när temperaturen sjunker under 7 grader. Vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
Kör du med sommardäck i kallt väder blir gummit hårt och osmidigt. Dessa däck är framtagna för bästa flexibilitet under varma förhållanden. Ett vinterdäck bevarar sin mjukhet och elasticiteten vid kallt klimat. Därför blir dessa däck överlägset bäst på kalla, våta och snöiga vägar. Alla vinterdäck måste genomgå ett snötest för att godkännas.
På tunga fordon har det tidigare bara krävts att ha vinterdäck på drivaxeln. Numera är lagen skärpt och vinterdäck skall omfatta samtliga hjul. På fordon över 3 500 kg får vinterdäck till och med 30 november 2024 vara märkta med M+S (“Mud and Snow”). Alternativet är symbolen alptopp/snöflinga eller att däcken är dubbade. Det är viktigt att däcken med märkningen M+S är särskilt framtaget för vinterkörning.
På husvagnar krävs också vinterdäck. Om dragbilen har dubbade däck måste även husvagnen ha det när det råder vinterväglag. En dragbil med odubbade vinterdäck får däremot dra en husvagn som antingen odubbade eller dubbade vinterdäck.
Många använder sina husvagnar och husbilar endast under halva året. Hur brukar du göra? Kanske blir detta den säsong som ni får uppleva charmen med vintercamping? Lycka till och kör försiktigt där ute!